fredag 25 december 2009

port-a-cath strul...fortfarande!


Hej!


Julen är här, och nästan över också!

Himlas vad fort det går alltså...alla dessa förberedelser och så är det över på bara några timmar.
Vi firade hos Stefans brorsa Kecke och hans fru Susanne. Det var väldigt avspänt och mysigt!
Det var stefans släkt och min mamma och pappa. Lite senare kom även min bror och hans fästmö. Jag tror alla hade det trevligt, superb mat och trevligt sällskap. Egentligen skulle vi varit hos min faster och firat mitt på dagen med hela pappas släkt, men vi kände att det hade blivit för stimmigt plus att några av mina kusiners barn hade varit sjuka av och till i halsfluss och det är inget jag är sugen på att få! ;) lite tråkigt för det är så sällan man träffas allihopa!

Tyra storm trivdes och var i allas blickfång! Hon orkade med att hålla låda i stort sett hela dagen...När tomtarna kom blev hon först lite rädd men hon lugnade sig när hon fick sitta i mammas knä och få en massa paket! Tomtarna fick t.o.m var sin kram när de skulle "vidare till nästa ställe"
Tyra fick en massa paket, många jätte fina saker tex dockvagn, kundvagn, leksaks telefon som man kunde spela in på (den spelades om och om igen, jag och stefan spelade in "lilla hästen plopp" en av hennes favorit sånger) en massa super fina kläder och en himla massa andra saker. Hon tyckte det var kul att öppna alla paket och hon blev glad för alla saker hon fick, det var kul att se! Min bror filmade ganska mycket, känns jätte skönt för mig. Ett fysiskt minne om något skulle gå snett...

Grabbarna fick inte så mycket grejer men lite kläder och en massa pengar. Det är svårt och köpa
till dem, de hade inte direkt några önske mål, men pengar funkar ju alltid så kan de köpa vad de vill sen...

Jag ser gravid ut på min halva mage, men jag lovar att jag inte är ens nära gravid! Magen är ganska svullen och det gör ganska mycket sketa ont, inte alls kul. Hoppas att någon läkare kan plocka ut den imorgon, så jag slipper denna ständigt plåga. Haltar värre än halta-lotta, det gör ont upp i magen när jag belastar vänster ben. Önskar att livet vore enklare ibland...

Får just nu ganska mycket smärtstillande, detta oroar både mig och personalen, lätt att bli beroende när det är morfin i det. men det är skönt att det hjälper mot smärtan iaf!
håll tummarna att de väljer att ta ut den, och att de får tag på Kai för de andra läkarna vill inte ta ut den utan hans tillåtelse, för jag är hans patient...!
I onsdag röntgade de buken på mig, för att se om porten låg som den skulle (vilket den troligtvis gör) för att nå den i magen var de tvugna att sticka i en kanyl på ca 5 cm rakt in i magen, de hittade inte rätt först...inte så nice. Tur att min pappa inte var här då...! De har för sig att om den nu ska sitta kvar så kan man använda en 3,5cm port-a-cath nål men jag är väldigt skeptisk till att min distriktssköterska vågar sticka pga att man inte kan känna den när man sticker...vilket betyder att jag kanske inte får komma hem iaf...! :(
den som lever får se med andra ord!
Men det positiva de senaste dagarna är iaf att jag kunnat vara hemma några timmar i stöten, myst med familjen och bara slappat...

Puss och Kram
Karin

4 kommentarer:

  1. God Jul Karin! Tur att du kunde få komma hem lite i jul, känns bra att höra!
    Fin bild på granen, ser ut som en gran i din smak :) Hoppas vi kan ses snart, vi har varit i Öja tills idag. Jag ringer och kollar läget morgon. Många kramar till dig

    SvaraRadera
  2. Hej Karin! Jag hittade din blogg genom en annan bloggare" Gummans trädgård" Har suttit en bra stund och läst vad du skriver. Och jag kan bara säga att jag tycker att du är en beundransvärd person! Jag önskar dig och din familj en god fortsättning på helgerna och ett gott nytt år. Jag kommer att titta in hos dig igen. Ha det gott! Åsa.

    SvaraRadera
  3. Hej Karin!
    Hoppas din värk har släppt och att du får ordning på din port a cath.
    Vet inte vad jag skall säga,
    önskar dig det bästa
    krafter och hälsa.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad skönt Karin att ni fick en mysig jul i hop,trotts allt elände. Som du redan vet så tänker vi på dig och hoppas att du känner av all energi vi vill ge till dig. Önskar dig allt gott till det nya året med nya krafter och hopp om att det finns nya mål för dig. Och att det ska poppa upp nya behandlingar som kan göra dig bättre o allra helst helt frisk.
    Vi önskar ett riktigt Gott Nytt År till dig o de dina.
    Kramar i massor Berit Johanna

    SvaraRadera