lördag 12 december 2009

julkorv!

Hej!

Idag har min familj gjort julkorv, för er som aldrig gjort det är det en ganska kladdig historia...!
Fråga min brors fästmö! ;)



Tror Emma var lite lätt chockad...Först en massa köttfärs, sisådär 4kg som blandas med bara händerna(rena förstås!) Sen ska färsen smakas av, rå förstås (detta görs av min mor, medans vi andra vänder bort huvudet) sen brukar det kryddas lite till och när man tar upp händerna sen är de helt super äckliga, fulla med ister! Sen ska alla fjälster sköljas. Fjälster är alltså gris tarmar som man stoppar färsen i. Dessa blir som långa ballonger, enligt tyra. Hon ville gärna leka med dem... ;) Tänkte tagit med en bit till Kai och frågat honom om han kunde bytt ut min icke funktionella tarm mot gris tarm! ;) Tror inte han hade uppskattat de riktigt...
Sen fyller man tarmarna med hjälp av en köksmaskin. Smidigt va? Tänk på detta nästa gång ni köper korv i affären!

Natten till idag spenderade jag hemma med min underbara familj, så skönt!
Vi lagade superb mat igår, färsk lax...mums! Sen slappade vi vid tv:n, tyra myste i pyjamas och vandrade mellan oss i soffan och hennes lek hörna, sen gick hon till sängs med sin flaska välling och somnade sött... Sen somnade vi också tillsammans för andra gången på snart 10veckor (shit, 2,5 månader!) ungefär hela hösten...! jätte skönt var det iaf, man hinner sakna varandra ska ni veta! Sen vaknade tyra vid sju snåret igen och fick lite välling innan jag lyfte över henne till vår säng där vi myste...så härligt!

Nu ska jag ta mig en apelsin och lite mjölk och njuta!

Bilderna idag är från korv-stoppningen...tyra, mormor och Emma!
Puss och kram



Karin

6 kommentarer:

  1. Hej alla läsare av Karins blogg. Ni ska veta att julkorven vi gjorde blev riktigt bra. Lite för lite kryddor i men det går att avhjälpa när man kokar korven. All korv som vi kokade och allt mos vi gjorde tog slut. Bara lite rårivna morötter blev över. Men Tyra tyckte inte om korven...
    men moset gick ner.
    Det där om att man blandar med händerna är sant. Har man så mycket färs som vi hade (ca 6,5 kg) räcker inga träskedar o trägafflar till.
    Det där om att smaka av rå köttfärs är inte så farligt. Man beställer ju in råbiff o blodiga biffar på restaurang...
    Tur att Tyra var med o såg till att allt gick rätt till...
    Imorgon kommer Tyrapyra o hälsar på mommo o offa igen. Jättemysigt.
    Sov gott, Karin o många kramar till dig.
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Sååå mysigt ni hade det, det är härligt med traditioner som är trevliga.
    Jättefina bilder.
    Jag är glad att du fick en sådan mysig och trevlig helg.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej

    Det var jätte mysigt igår, även om jag tycker att det var lite otäckt ibland. Kul att vi kunde träffas allihopa :o)
    Tycker att det var skönt att Milou höll sig i skinnet oxå, har varit lite orolig för det.

    Kramar från Emma & "Eik"

    SvaraRadera
  4. Hej Karin!
    Så mysigt ni hade det igår. Bästa medicinen är korvstoppning med familjen tror jag. Missade vår tradition igår, men mina små busfrön var hos mormor och stoppade korv de oxå, och de var tydligen mkt imponerade över detta.
    Roligt och höra att du fått vara hemma lite nu. Vi tänker på dig mkt. Sköt om dig och många kramar till dig från oss // Ellen m fam

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder!! Och underbart att se att du varit hemma igen!! =)

    Förstår att ni saknar varandra och *vardagslivet*....Tänker på Er!!

    Puss & kram Malin

    SvaraRadera
  6. Hej Karin!
    Korvstoppning är ju jätteroligt! Vi fick idén tack vare er och gjorde det också i lördags. Mattias, Erik och jag var kungar på det där! Johanna fick äran att tvätta tarmarna, hihi.
    vi ses senare idag. Tänker på dig nästan jämt. kram!

    SvaraRadera