torsdag 28 januari 2010

uppdatering...

Hej!

Har inte skrivit på ett tag nu, livet är och har varit upp och ner...
Den 17/1 hittade läkarna en jätte stor propp (trombos) i mitt bäcken. Hade haft stora smärtor under några dagar och mina ben kändes konstiga. tunga och de var svåra att lufta när jag låg ner. Så efter en Ct-röntgen blev jag återkallad ner för att göra ett ultraljud på ljumskar oc nedre buk. Detta visade en stor propp i hålvenen i magen och förgreningar som ett upp och ner vänt Y ner i kärlen till benen. Enligt min läkare ett mycket allvarligt tillstånd för det lätt kan lossna små blodproppar som kan färdas antingen till lungor eller hjärta. Så det blev direkt ner på IVA här i värnamo och akut samtal till MAS i malmö som tydligen är bäst i Sverige på att lösa upp sådana proppar. Det blev en lång natt med mycket ångest, var rädd att somna och inte vakna igen...
På måndagen fick vi klartecken på att skicka mig till Malmö så med ambulans med blå ljus åkte jag ner dit. Väl på plats träffade jag läkare som bedömde mina chanser till att kunna få behandling som mycket små pga mitt allmän skick. Jag var helt enkelt för dålig för att de skulle riskera något genom att gå in och försöka lösa upp proppen, på tisdagen kom Stefan ner vilket var skönt, där hände ju inte så mycket, låg mest och fick smärtstillande, för jag har en otrolig värk i mitt bäcken, lite strålar ner i benen. Jag har svårt att gå normalt, ser nästan ut som jag sketet ner mig när jag gått en längre sträcka, vilket för mig kanske är 200m. Trappor har jag väldigt svårt för, får mjölksyra direkt och det känns som om jag sprungit ett marathon precis innan. Har fått ett bäcken stöd som jag har när jag är uppe för att stärka upp muskler som jag inte har. Tillbaka till Malmö, på onsdagen tar läkarna beslutet att jag skickas hem till värnamo igen, för mitt skick är för dåligt för att lösa upp proppen, vore förenat med livsfara för mitt liv enligt dem. Så ny ambulans färd, lite lugnare denna gången, de var en kompis som körde så de hade tagit en speciall madrass för min skull, väldigt snällt!
Tillbaks till IVA där jag spenderade natten, dagen efter var de tvugna att sätta en CVK- då jag levt på vatten och socker i två veckor, så nu får jag riktig näring i blodet igen. Pga min smärta har vi testat lite olika lösningar, just nu har jag plåster på en skuldra som skickar ut små mängder av morfin hela tiden, vilket funkar bra nu. Började i fredags med alldeles för dålig styrka på plåstret så jag låg och grät pga smärta och bitterhet över livet. Sen ökade vi det succesivt så nu ligger det på en bra nivå, inte helt smärtfri men jag får doser in i jejunostomin för att mildra när det är som värst. Smärtan ökar ju mer jag är uppe och rör på mig, vilket jag måste vara för att förhindra mer proppar. lite jobbig balansgång...
Har de senaste två dagarna fått åka hem på permissioner, vilket förändrar hela min psykiska hälsa, helgen var jätte jobbig, grät för allt. Minsta små sak till att jag saknade familjen, hatar när det blir så... Hade en liknande svacka i början av förra året. Vill inte ha besök, eller svara i telefonen när jag mår så dåligt. Men nu är det lättare igen när jag får träffa familjen och bara vara hemma några timmar. Det heter att jag får beodrade permissioner hem, så jag får åka taxi fritt, efter hur det passar med mig och om jag ska träffa läkare osv. Så skönt att slippa ligga stefan till last att köra mig fram och tillbaka hela dagarna.
Nästa vecka väntar stockholm, men jag tror inte på det förräns jag sitter i taxin på väg upp dit...!
Tack för alla fina kommentarer!

Puss o Kram
Karin

16 kommentarer:

  1. Vi är så många som tror på dig!Så upp med hakan =)Man blir bara så pip pip arg att detta är sverige och det finns så lite att göra,,,Vi hoppas att det finns mer hjärnceller i sth som kan hitta lösningar för dig,,men låt dom inte göra något som inte känns rätt för dig...sänder dig massor av positiv energi
    Tänker på dig(och de andra som finns där hemma)
    varma kramar i massor//wivi

    SvaraRadera
  2. Vännen!
    När man är mitt i huvudrollen så har man svårt att se saker i ett utifrån perspektiv. Men det är helt otroligt vilken styrka du har, du är så himla duktig, fortsätt att kämpa, du skall klara detta, du gör det.
    Så skönt att du får åka fritt och att du är ordinerad att vara hemma, -hemma är bäst att få träffa dem du älskar och som älskar dig så mycket.
    Det är väl naturligt att du periodvis inte orkar med andra, om man knappt orkar med sig själv hur skall man då orka med andra.
    Men vi är många här ute som tänker på dig, som ber för dig, som håller tummar allt som går och som tänker på din familj.
    Stor kram från din bloggvän
    Gudrun

    SvaraRadera
  3. Jag håller tummarna för dig!!! Varje dag!!! Hoppas det kommer ett genombrott i Stockholm!!!
    Styrke kramar till dig från mig och hela USA!!!

    SvaraRadera
  4. Hej Karin !
    Så skönt att se en uppdatering från dig har tänk så mycket på dig. Förstår att det är tufft för dig att hitta krafter mitt i allt det jobbiga.
    Massor av kramar från mig till dig håller alla världens tummar för dig. Kram till dig o din familj tänker på der så ofta ...mvh Helen kardebratt

    SvaraRadera
  5. Massor av stora må-bättre-kramar till dej från mej!

    SvaraRadera
  6. Hej Karin!
    Skönt att få lite nya nyheter från dig. Ber till högre makter att du ska bli bättre, ge inte upp. Du behövs!!
    Just nu lyssnar jag på vi i 5:an. Tånnö skola är med,det är kvartsfinal. De ligger under m 7-9. Hoppas att de klarar det. Hela klassen är med o hejar! Fasiken oxå, Tånnö förlorade!! 15-16! Sköt om dig!
    Kramar Anita

    SvaraRadera
  7. hej karin...
    skönt att du är uppe och rör på dig och att du orka skriva på din blogg tro att vi är några som saknat dig här..detta med taxi är ju bra så att du kann åka hem till tånnö och tar det
    lugnt..hoppas att du får vara fri från inflamationer nu..så att stockholm bli av denna gång..
    loby...

    SvaraRadera
  8. Hej Vännen!
    Så underbart att se dina avtryck i bloggen igen. Även om våra mammor pratas vid flera gånger i veckan och jag på¨så sätt bli uppdaterad, så känns det ändå så skönt att höra/läsa just från dig. Blev otroligt glad för ditt sms du skickade från ambulansen på väg hem till Vmo igen, även om nyheterna inte var de bästa. Skönt att bara höra av dig och att du orkar höra av dig.
    Vi måste tror att det blir Huddinge nästa vecka. Finns det ngn där uppe bland molnen är det dags att han vakna nu och gör lite nytta.
    Kämpa på vännen, ingen kan som du. Tänker på dig hela tiden och tårarna är många, men hoppet har inte lämnat mig på långa vägar. Fixa ngn detta är det du Karin.
    Massa Kramar till dig från oss // E

    SvaraRadera
  9. tjena tjejen!
    phuuuu, en stor sten släppte. Du är verkligen en fighter Karin!!! I C-längan har vi pratat mycket om dig och hur dit glada och possitiva du alltid spred en glädje till oss andra i längan. Skönt att läsa att du fått komma hem lite till familjen det behövde du.
    Kramar i massor från oss!!!
    Lagunen Nettan

    SvaraRadera
  10. Hej Karin!
    Skönt att få höra/se ett livstecken från dig igen. Håller tummarna för att du kommer iväg till Stockholm och att du repar dig efter allt elände. Vi tänker på dig och familjen.
    Många kramar Marie o Christer

    SvaraRadera
  11. Hej Karin! Va skönt o höra från dej här igen! Förstår att du inte orkar vara social o prata i telefon o träffa folk när du känner dej deppig. men du e ju så duktig o så himla stark som orkar kämpa dej igenom dom tuffa perioderna, o du har ju oxå så mkt att kämpa för o det är ju det som du måste tänka på HELA tiden!! Nu hoppas jag att det händer lite i Stockholm så att det blir bättring! tänker på dej hela tiden o försöker överföra telepatiska styrkekrafter till dej så gott det går;) Kram matilda

    SvaraRadera
  12. Karin!
    Jag är otroligt imponerad av dig!
    Hittar inga bra ord. Allt känns liksom futtigt. Men vill ändå säga att jag tänker på dig och dina nära. Hoppas verkligen på bättring!
    Kram /kusin-ingrid

    SvaraRadera
  13. Hej älskade vän!!!

    Förstår att du inte orkar med besök, prata i telefon eller att göra inlägg!!! Du ska verkligen inte *skriva och dona* om du inte har ork eller lust!!! Samtidigt ska du veta att man blir sååå oerhört lycklig av att hitta ett nytt inägg för att få reda på hur du har det!!!! =)

    Man funderar & funderar....

    & vill tala om för dig att du är världens starkaste....& sötaste ....=)

    All energi & kraft till dig vännen!!! Håller stenhårt på Stockholm och framgång där!! =)

    puss Malin ♥

    SvaraRadera
  14. Hej! Ville bara säga att jag tänker mycket på dig och uppdaterar mig här inne lite då och då! Verkar som du har en underbar familj! =) Kram från din nästkusin Sara Ringström (om du har lust får du gärna maila på sariz_85@hotmail.com )

    SvaraRadera
  15. Tittar in här hos dig för första gången!
    Ganska tungt faktiskt! Men nyttigt när som helst kan vi alla hamna i liknande situation!!!!!
    Så tack för att du skriver!!! Säkert väldigt skönt också att få skriva av sig!

    Jag vill att du känner värme och uppmuntrande ord från mig!!!!!
    Inga andra tankar än att DETTA KOMMER ABSOLUT ATT GÅ BRA!!!!!!!
    Många krya på dig kramar från mig här i Stockholm!
    /Eva

    Ps. Tyra är ju en riktig gullunge!!

    SvaraRadera
  16. Detta är ett vittnesbörd som jag kommer att berätta för var och en att höra. jag har varit gift fyra 4 år och i femte år av mitt äktenskap måste en annan kvinna ta min älskare ifrån mig och min man lämnade mig och barnen och vi har lidit i 2 år tills jag träffade ett inlägg där den här mannen Dr.Wealthy har hjälpt någon och jag bestämde mig för att försöka hjälpa mig att ta med min älskare hemma och tro mig, jag skickade bara min bild till honom och min man och efter 48 timmar som han har sagt till mig såg jag en bil körde in i hus och se det var min man och han har kommit till mig och barnen och det är därför jag är glad att göra var och en av er i likhet med att träffa den här mannen och få din älskare tillbaka till dig själv. Hans email: wealthylovespell@gmail.com. ELLER KAN DU LÄGGA UPP HEM UPP PÅ WHATSAPP ANVÄNDA DETTA MOBILNUMMER +2348164728160.

    SvaraRadera