onsdag 10 mars 2010

Ny opererad


Hejsan hej!


Idag har jag fått min port-a-cath...Allt gick bra, fast jag vaknade ur sederingen ("lätt sövning under operation"), jäkla vad ont det gjorde när han höll på. Inte konstigt alls att det gör ont efteråt! Trodde han skulle dra min högra axel ur led...som Ni förstår så sitter porten på högra sidan denna gången( innan har läkarna inte velat sätta den där pga en propp i armen och axeln dec-08) Men kärlen var tydligt bättre på denna sidan.

Så nu gäller det att se hur länge jag håller mig frisk denna gången, rekordet är ca 4 veckor...


Annars har det inte hänt så mycket, vi testade jejunostomin i måndags, men tyvärr var det inte en förändring. Spydde efter ca 25-30ml. Tråkigt att den nya medicinen inte har hjälp...

Min läkare är inte här denna veckan, tror han kommer nästa vecka (hoppas, hoppas)

Kanske att jag ska få komma hem i mitten av nästa vecka, ska bara lära mig sköta porten ordentligt. Det vore jätte skönt att komma hem. Men samtidigt vill jag ju att det ska hända något som gör att jag blir bättre, inte bara att vi får se tiden an... Det känns som att jag inte har den tiden, för varje sepsis (blodförgiftning) jag får slits ju kroppen och riskerna är större att läkarna inte klara häva den i tid. En stor risk finns ju för organ svikt, dvs kroppen stänger av organen för att minska blodflödet så hjärtat får blod att pumpa.

Jag har inte pratat mer med Andreas om transplantation, men jag tänker ta upp det nästa gång jag ser honom. Innan operationen idag var de fyra olika (både sköterskor och läkare) som stack i mig för att hitta något dugligt kärl för en vanlig pvk (vanlig nål på hand eller arm, i svåra fall fötter) men tillslut funkade det med en barn nål... :)


På fredag kommer mamma, pappa och min lilla ängel upp och hälsar på. Längtar verkligen!

Stefan är ganska pressad och uppgiven för tillfället, önskar att jag kunde göra mer för att hjälpa honom, han är ju lite envis och vill inte riktigt ta emot hjälp. Önskar att jag får komma hem och avlasta honom lite... Tyra har fått en släng av två års trots också vilket inte gör livet lättare för honom! ;)

På dagens kort poserar mammas lilla ängel i morfars raggsockar, med tutten rätt i mun! ;)
Nu ska jag vila en stund...


Puss och Kram

Karin

13 kommentarer:

  1. Hej Karin!
    Hoppas verkligen att den här nya porten skall fungera riktigt bra och att du får bli stark nu.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Karin!
    Skönt att operationen gick bra, har varit lite nervös måste jag erkänna. Kul att kalaset för lilla Tyra blev så lyckat oxå. Hoppas Hoppas du får komma hem nästa vecka. Håller tummarna för det. Sköt om dig så länge.
    Kram Kram E

    SvaraRadera
  3. Hej Karin!
    Känns lite konstigt att skriva till dig, utan att du liksom kan se vem det är som pratar med dig...
    Snabb beskrivning, Karin, mamma till Hanna och Oskar på Korallen för en massa år sen och att du sen var och jobbade hos oss på Skattkistans förskola.
    Fick reda på din blogg för ett par dagar sedan och har först nu verkligen förstått hur mycket du har gått igenom. Har hört att du är sjuk och att mycket strular, men du ska veta att det verkligen tar tag i en, när man hör att männniskor som man bara har fina minnen av, inte mår alls bra.
    Hoppas verkligen att du ska bli bättre och bättre nu under våren, så att du kan njuta av LIVET med din fina dotter, man och killar. Kommer att följa dig här nu och hoppas och tror att allt kommer att bli bra. Du är helt OTROLIGT stark som har gått igenom allt detta!
    Många krya på dig och bli bättre-kramar från oss alla!
    Karin, Magnus, Hanna och Oskar

    SvaraRadera
  4. hej på dig...
    härligt att operationen gick bra...hoppas att
    du får behålla den så att du kann får i dig liter extra näring...hoppas att du får en trevlig fredag nu när din ängel...Tyra och
    mor och far kommer upp...ser fram i mot att
    får träffa dig och familjen..
    många krama thomas....

    SvaraRadera
  5. Hej Karin,

    Jag hörde talas om för ett tag sen att allt inte stod väl till, jag minns det som igår när du och jag gick på lunch i gymnasiet, eller dom gånger när vi tog pizzabröd på pizzerian vid skolan. Det är ofattbart hur livet förändras. Du ska veta att jag tänker på dig, och kommer följa dig här, Det hade varit så himla kul att träffa dig, men inser svårigheten, jag bor numera i värnamo efter studier i gbg och har väl tänkt att flytta tillbaka dit, men just nu är det detta som gäller. Sköt om dig, Du är stark! De va du redan på gymnasiet! kramar Linus Åkerlund

    SvaraRadera
  6. Hej Karin! Va skönt att op. gick bra hoppas verkligen du piggar på dej nu o kan komma hem! Otur att du fick ha ont under operationen, det räcker väl som det är lixom! Lilla söta nyblivna 2åringen Tyra e trotsig, ja. Har inte märkt nåt här än, inte mer än vanligt...tycker iofs det varit trots länge!!! Sköt om dej o pigga på dej. Saknar dej här o hoppas vi kan träffas nån gång framöver om du blir piggare! O ni vet att tyra får jättegärna vara hos alve o leka om Stefan behöver lite avlastning ibland! Kram Matilda

    SvaraRadera
  7. Åh! hej vännen!!hoppas nu att du kan behålla den så du får i dig näring som du så väl behöver..Söta lilla Tyra!!snygg outfit thihi..
    Njut nu av henne var minut i helgen....
    tänker på dig!!..
    kram wivi

    SvaraRadera
  8. Hej Karin! Jättehärlig bild på den lilla söta ängeln med raggisarna på....Nu håller vi tummarna för den nya porten! Roligt att du snart får träffa de dina igen=). Jag har samlat lite kraft i veckan, jag blåser över den till dej =). Du hjälper Stefan. Du kämpar för er och eran familj hela tiden.Du kämpar för att få komma hem och vara frisk. De väntar....Kämpa på, du tappra kvinna....Kramelekramkram

    SvaraRadera
  9. Nu håller vi tummarna för den nya porten! Du är så duktig på att uppdatera och låter trots allt du gått igenom och kommer att få gå igenom så stark....men man kan nog ana att du har dina stunder du också....annars vore det ju konstigt. Tänker i alla fall på dig och din lilla familj!
    Massor av kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  10. Hoppas att allt funkar den här gången!! Jag håller tummarna och tänker på dej!! Kram Bittan

    SvaraRadera
  11. Hej Karin!
    Jag håller tummarna o ber en bön! Här i byn är allt som vanligt, snön smälter sakta. Undrar om jag någonsin får se våren? Pigga på dig!
    Många kramar
    Anita, Filippa hälsar oxå.

    SvaraRadera
  12. Hallå Karin!
    Hoppas det har gått bra med porten och att du har kunnat krya på dej. Håller tummarna för att du är på väg hem nu till dina kära. Mina och många, många andras tankar går till dej, du är fantastisk! Här hålls alla tummar som går att hållas. Kämpa på!!!! Här kommer ett gäng med kärlek från Reftele

    SvaraRadera
  13. Hej Vännen!!

    Vilket underbart litet charmtroll hon är lilla Tyra!! Såååå fiiin!! =)

    Vi utgår i från att du ska få må bra nu efter denna operationen & INGET annat!!!!!!!!!! Jag längtar sååå efter att träffa dig snart,så se till att komma hem så fort du kan..ti-hi...=)

    Här är det fullt upp med kollektioner, butik, barn och kontorsjobb vill jag lova!! Men kuul!!

    All kärlek & Stor kram på dig söta du!! Malin ♥

    SvaraRadera