torsdag 15 mars 2012

Denna ständiga väntan

Hej hej!

Dagarna går, tiden tickar sakteliga iväg, oåterkallelig tid... Vintern är över, våren kikar fram. Snart 5år sedan jag blev sjuk. Har funderat endel på hur jag var innan jag blev sjuk. Svårt att minnas den Karin ordentligt...men stora delar av mig har försvunnit. Jag har stöpts och formats av en annan verklighet under dessa år. Jag har upplevt så många olika lägen. Har pressats att anpassa mig till för stunden rådande omständigheter. Just för stunden är det väntan. Väntan på vård. Väntan på att få till en riktig varaktig smärtlindring... Imorgon väntar möte med försäkringskassan. Hotas av utförsäkring för att jag blir 30 i år. Då ska min möjlighet till att återgå i jobb utvärderas. Om jag bedöms att kunna arbeta igen innan jag blir 65år så blir jag utförsäkrad. Helt tokigt, jag har inte ens en diagnos eller förklaring till varför jag är sjuk. Någon lösning till problemet är inte inom sikte men jag ska ändå bedömas...! Förstår att de bara gör sitt jobb, men de känns som om reglerna är riktigt sjuka. Så inte nog med att man är sjuk, då ska man straffas dubbelt med att hamna i ekonomisk trångsmål... Men de är bara och vänta och se. Tyvärr inget som går att påverka...
Kram

10 kommentarer:

  1. Hoppas att det löser för dig Jag följer din blogg och lider med dig och din familj.Försäkringskassan kan vara grymma men jag hoppas och tror att dom förstår din situation
    Hälsningar Gudrun

    SvaraRadera
  2. Oj, tänk att du har en följare till som heter Gudrun. :)
    Ja, Karin, hoppas att det går bra på mötet och att du möter på förståelse. Man får ju hoppas att det finns sådana personer inom FK. (lite ironiskt kanske men med tanke på hur många har det så är det väl en del av verkligheten att man tolkar dem så).
    Egentligen så borde det gå att påverka, man kan ju alltid överklaga fast man skall ju orka också.
    Kramar till dig.

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas verkligen du slipper utförsäkras. Jag är det just nu. Det är inte direkt jobbigt förutom ekonomiskt. Men, dom har börjat med något nytt sedan 1 januari och det är att man kan söka boendetillägg om man blir utförsäkrad. Det var det ingen som sa till mig från början. Så ha det i tanke.
    Sen tycker jag ju att du inte skulle behöva gå igenom det när du inte ens vet vad du har för fel. Och att du är sjuk på det sätt du är.
    Jag hoppas att du möter förståelse och att allt går vägen.
    Mvh Lina

    SvaraRadera
  4. Sanslöst allting, dom borde väl inte ens ta av sin tid för ett så uppenbart fall som ditt, dom säger att dom inte har tid, pengar och andra resurser och så är det så uppenbart i ditt fall.
    Hoppas du orkar igenom det!
    Kramar Agneta

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag vill tro att allt går bra för dig med kassan för det är du väl värd! Men jag vet också att det är en kamp för många. Lycka till! Kram Kicki

    SvaraRadera
  6. Hej vännen.
    Jaha nu ska du slåss med dom också som om det inte vore nog redan. Men du ska se att det kommer att lösa sig för dig. Kommer att hålla alla tummar o tänka på dig. Kramar i Masssor Berit

    SvaraRadera
  7. Hej Karin! Jag kände dig före du blev sjuk. Du var en stark, rolig och omhändertagande människa som gjorde gott mot dina medmänniskor. Du är fem år senare , en stark, rolig och omhändertagande människa som gör gott mot dina medmänniskor.Du har genom din blogg förmedlat, att du är i dina tankar lika stark och frisk som förut!Kram, Lena

    SvaraRadera
  8. Massor med kramar till dig Karin, vi tänker på dig och önskar det bästa för dig!

    SvaraRadera
  9. Har tänkt på dig idag! Hoppas mötet gick bra!

    SvaraRadera
  10. Jag håller tummarna för dig och lider med dig & familj/vänner. Det är ju galet att det inte finns nån diagnos att få.
    Tyvärr så blir ju du och många andra "riktigt" sjuka drabbade pga att många halvlata har nyttjat systemet.

    Fortsätt inspirera och kämpa på!

    SvaraRadera